Чорна мітка «Нафтогазу», або Як рівняни власними руками зривають початок опалювального сезону

Опубліковано: 15.09.2019. Автор: . Рівненська область

Чорна мітка «Нафтогазу», або Як рівняни власними руками зривають початок опалювального сезону
Олександр Корчинський.

НАК «Нафтогаз України» на своєму офіційному сайті оприлюднила список виробників тепла, які не виконують вимог законодавства щодо мінімального рівня розрахунків за газ. Відтак, розраховувати на «пільгове» блакитне паливо вони не можуть. До переліку зі 133 підприємств-боржників потрапили і кілька місцевих: Острозьке КП «Теплоенергія», ОСББ «Житло-Рівне» і ТОВ «Рівнетеплоенерго» (з повним списком боржників можна ознайомитися тут). Останньому для відновлення подачі газу бракує…27 мільйонів гривень. Сума не мала. А з огляду на те, що до офіційного початку опалювального сезону залишилося трохи більше місяця, майже не реальна для погашення. Тож чим це загрожує для рівнян, про причини виникнення таких боргів та можливі варіанти виходу зі скрутної ситуації – в інтерв’ю з директором «Рівнетеплоенерго» Олександром Корчинським.

– Пане Олександре, що означає цей «чорний» список?

Це означає, що підприємства – виробники тепла, які потрапили до нього, розрахувалися у менших обсягах ніж передбачено законодавством. Не знаю, яка ситуація по інших підприємствах, а у нас рівень розрахунків складає 88,7%. Минулого опалювального сезону цього було б навіть більше ніж достатньо для отримання газу на пільгових умовах. Тоді умова була – розрахунки не менше 78%. Тепер же цю планку підняли до 90%.

– Наскільки прогнозованою була така ситуація?

Повністю. Тому ми все літо просили наших споживачів розрахуватися за спожите тепло. Активізували роботу по стягненню боргів із державною виконавчою службою. Однак це хоч і дало певний ефект, але він дуже несуттєвий. Як я вже неодноразово казав, гроші за тепло надходять на рахунки зі спеціальним режимом використання. Згідно з Постановою Кабінету міністрів № 217 левова частка надходжень автоматично вираховується на користь НАК «Нафтогаз» за спожитий газ.

У поточному місяці цей відсоток складає 82%, а в попередніх він коливався в межах 80-81%. Та незважаючи на це, рівень загального розрахунку на даний час недостатній для отримання так званої номінації або простіше – ліміту на газ. За великим рахунком, ситуація не настільки критична, як виглядає. Однак вона повністю залежить від наших споживачів. Для розуміння я просто наведу дві цифри. Нині, щоб отримати газ на пільгових умовах, нам потрібно заплатити трохи більше 27 мільйонів гривень. У той час, як населення боргує нам 116 мільйонів гривень.

– З чим, на вашу думку, пов’язаний такий низький рівень розрахунків за спожиті послуги. З низькою фінансовою спроможністю?

У тому числі. Тут цілий «букет» причин. До них можна віднести і популізм окремих політиків. Я маю на увазі постанову Кабміну № 560 (Про граничні ціни/тарифи на послуги для населення в опалювальний сезон 2019/20 року), яка вступила в силу напередодні виборів Президента України. Крім того, що вона була прийнята з порушенням низки законів України, у ній не було роз’яснень, щодо механізму її застосування. Така ж ситуація склалася і зі скасованою судом, також до президентських виборів, іншою постановою уряду – № 315, яка відмінила підняття вартості газу, що відбулось ще у 2016 році, і діяла трохи більше року. Іншими словами, суд вирішив, що ті ціни на газ були встановлені необґрунтовано. Відтак, і комунальні підприємства, і населення мають право вимагати перерахунку за період дії цієї постанови.

Все добре, от тільки знову немає ніяких роз’яснень щодо механізму застосування цього рішення суду, яке, до речі, вступило в закону силу. Ми просили пояснити, яким саме чином маємо виконати його та зробити перерахунок. Для цього письмово зверталися і до попереднього уряду, і до НКРЕКП. Навіть в НАК «Нафтогаз» писали. На жаль, відповіді так і не отримали. Тим часом населення чекає перерахунку, не платячи за послуги, які були спожиті ще минулого опалювального сезону. А ми, відповідно, не маємо чим розрахуватися із «Нафтогазом». Не покращила ситуацію із проплатами, а навіть погіршила, монетизація субсидій. Для прикладу, минулого міжопалювального періоду за пільги і субсидії ми отримали відшкодування від держави в межах 9 мільйонів гривень. Після запровадження адресної допомоги, ми і близько цього не маємо.

– Гаразд, які ж тоді шляхи виходу із ситуації, що склалася, ви бачите?

Ми вже неодноразово про це говорили. Єдиний дієвий шлях – переведення частини котелень міста на альтернативні види палива. Так, як це вже давно зробили більшість європейських міст. У Рівному цей процес теж рухається, але дуже повільно. Минулого опалювального сезону ми перевели частину комунальних та державних закладів міста на обігрів котлами, що працюють на твердому паливі. За рахунок цього бюджети різних рівнів зекономили на опаленні своїх приміщень та отримали можливість використовувати ці гроші на інші соціальні потреби. Планували те саме оперативно зробити із котельнями, які обігрівають житлові будинки. Цього літа вже навіть планували подавати рівнянам гарячу воду, генеровану котлами на біопаливі. Щоправда, через намагання окремих депутатів Рівненської міської ради попіаритися на цьому питанні, процес призупинився і розтягнувся в часі.

– І все ж таки, якщо тимчасово відкласти перспективи, які ви окреслили, та повністю відкинути політичну складову цього питання, що можна зробити зараз, аби ваше підприємство отримало необхідні ліміти газу, а рівняни – тепло в свої оселі?

Маю сказати, що подібна ситуація по багатьох теплоенерго держави. Різниця лише в тому, що більшість із них є комунальними, відтак вони отримали гарантії і гроші з бюджетів на реструктуризацію своїх боргів. Ми теж зараз над цим працюємо, але власними силами. Вже підготували і передали до НАК «Нафтогазу» увесь необхідний пакет документів. Зараз чекаємо на їх рішення. Допомагає нам у цьому власник компанії, який за рахунок власних ресурсів надав необхідні НАК «Нафтогаз» гарантії.

Тому маю обґрунтовані переконання, що борг «Рівнетеплоенерго» реструктуризують і ми отримаємо необхідні для вчасного початку опалювального сезону ліміти газу. Однак в глобальному масштабі, проблему це не вирішує. Поки до окремих міських депутатів не дійде, що інтереси виборців важливіші за власний піар, а в населення не настане розуміння того, що за отримані послуги потрібно платити, подібні неприємні ситуації можуть повторюватися.

Розмовляв Влад ІСАЄВ.

Якщо ви стали свідком якоїсь цікавої події, чи маєте новину і хочете, щоб про неї дізналося якомога більше людей – повідомляйте на редакційний номер телефону «Західного аргументу» або у Viber: 067-100-13-15.

Підписуйтесь та читайте наші новини в Telegram.

Читайте також:
avatar

Вибір читачів

Опитування

Як ви оцінюєте перші 100 днів роботи на посаді Президента Володимира Зеленського?

Переглянути результати

Loading ... Loading ...