«Опалювальний сезон ми готові розпочати вчасно, а решта залежить від рівня розрахунків», – директор «Рівнетеплоенерго» Юрій Приварський

Тепле літо добігло кінця, і от вже не за горами зима тачерговий опалювальний сезон. Щоразу для більшості українських теплопостачальних підприємств його старт стає неабияким випробуванням. Адже населення за послуги розраховується невчасно, борги зростають так само, як і ціна на газ, а тут ще й до всього додалися економічна криза, спричинена пандемією COVID-19. Як викручується і з чим входить у новий опалювальний період підприємство, яке опалює домівки рівнян, – у розмові з директором «Рівнетеплоенерго» Юрієм Приварським.
Ситуація в комунальній галузі в країні, дійсно, досить проблематична, – не приховує Юрій Приварський. – Насамперед це пояснюється тим, що цій галузі тривалий період не приділялося належної уваги з боку держави. Основна наша проблема – заборгованість за спожитий газ перед НАК «Нафтогаз України». Вона виникла через різницю у тарифах, яку мала б покривати держава. Проте з 2016 року це питання не вирішується. А своїми силами ми погасити цей борг не зможемо. Також на рівень розрахунків вплинув і коронавірус. І тут немає нічого дивного – люди кілька місяців жили в карантинних умовах, не заробляли, а хтось взагалі залишився без роботи. А якщо рівень життя падає, то це неодмінно позначається на рівнюпроплатза комунальні послуги. До всього додалися і популістські заяви окремих політиків, які кричали, що за комунальні послуги взагалі можна не платити у період жорсткого карантину.
Якщо конкретніше – скільки підприємству заборгували споживачі за надані послуги і яка заборгованість «Рівнетеплоенерго» за газ?
Якщо говорити зросла заборгованість чи ні, то наразі важко підбивати остаточні підсумки, оскільки для нас важливим є опалювальний рік, а він ще не закінчився. Календарний рік не є таким показовим. Але станом на 1 вересня населення заборгувало нам близько 135 млн гривень. Заборгованість по різниці в тарифах – орієнтовно 212 млн гривень, однак з огляду на відсутність законодавчого регулювання, ми не можемо подати її до оплати. А заборгованість перед НАК «Нафтогаз України» – приблизно 360 млн грн. При цьому не варто забувати ще й про пеню та штрафні санкції, які накладає «Нафтогаз», а це близько 30 млн гривень. Для них взагалі немає джерела покриття.
Тож може виникнути така ситуація, як і минулого року, коли власнику «Рівнетеплоенерго» довелося брати в банку кредит, аби вчасно розпочати опалювальний сезон?
Ще є близько місяця до початку нового опалювального сезону, тож я сподіваюся на свідомість громадян.Вересень ми почали відносно рівно, що буде через місяць, сказати важко. Але на даний момент ймовірність зриву опалювального сезону дуже низька.
Що було зроблено підприємством в міжопалювальний період? Як готувалися до нового опалювального сезону?
Підприємством було чимало зроблено по підготовці до зими, – продовжує наш співрозмовник. – У нас є ремонтна програма, на яку до кінця року передбачено 10,5 млн гривень. Зараз вона виконана практично на 80%, тобто на 8 мільйонів. За ці гроші ми поремонтували теплотраси, підготували котли, котельні. Окрім того, є програма гідравлічних випробувань трубопроводів.Протяжність трас, які експлуатує наше підприємство, близько 200 км, це 93 ділянки. Кожна з них випробовується під високим тиском.Протяжність ділянки різна і коли її прориває під землею, знайти саме той шматок труби дуже складно. Друга проблема, з якою стикаємося – комплектуючі, які необхідно мати для тієї чи іншої заміни. І якщо, наприклад, неізольовану трубу замінити ще досить легко, то знайти компенсатори чиізольовану трубу досить проблематично. До того ж вони дуже дорогі. Гідравлічні випробовування ми розпочали одразу після закінчення попереднього опалювального сезону, вже відгідравлена практично вся мережа. Всього ліквідовано більше 60 поривів, ще в роботі орієнтовно 15.
Найчастіше мешканці міста нарікають, що після ремонтів тепломереж, комунальники залишають пошкоджені тротуари, дитячі майданчики тощо. У вас є бюджет на відновлення того, що пошкодили?
Джерелами відновлення є оборотні кошти підприємства, які формуються за рахунок оплати споживачів за послуги. І ці кошти включені в тариф. Мешканці теж мають розуміти, що в діаметрі трьох метрів до тепломереж не можна ні садити дерева,ні встановлювати якісь майданчики, ні тим більше щось будувати. Це передбачено законодавством. Найчастіше саме через це і виникають проблеми і непорозуміння. Однак ми всі їх намагаємося вирішити полюбовно. В цілому ж люди мають розуміти, що копаємо ми лише для того, аби під час опалювального сезону не було поривів і у всіх в домівках було тепло.
Тож, підсумовуючи все, сказане вище, яка зараз найбільша проблема у підготовці до нового опалювального сезону?
Ми зі свого боку зробили все. Затримка за управляючими компаніями, жеками, ОСББ, які мають підписати акти готовності будинків до опалювального сезону. Адже всі внутрішньобудинкові мережі – на балансі власників будинків і балансоутримувачі напередодні опалювального сезону мають їх перевірити, поремонтувати, щоб потім не було поривів та аварій. З 819 будинків наразі це зробили орієнтовно лише 300. Звертаємося до свідомості управляючих компаній і керівників ОСББ, бо це їхня відповідальність, аби вони підписали акти якнайшвидше, щоб мешканці їхніх будинків взимку не мерзли.
Розмовляв Влад ІСАЄВ.